Av Staffan - 8 maj 2008 21:48

Idag har varit kanske den bästa dagen i år, iaf om man tänker värdermässigt. Trevligt med våren att man kan ha den bästa dagen på året flera dagar i rad, det blir ju ofta bara bättre och bättre. Även innehållet på dagen var trevligt. Först en långlunch ute i solen och det kombinerat med relativt tidig hemgång för att hälsa på lillesyrran som har opererat ögonen för att se som en örn. Visade sig dock att hon hade en massa sällskap och de skulle precis sätta sig och äta så då drog jag vidare på cykeln. Turen idag blev Barkarby-Krägga-Lennartsnäs-hälsa på en polare-hem. Krägga är inte mycket större än Lennartsnäs (som består av fyra hus, en herrgård och ett stuteri). Finns en "närbutik" som ser ut att ha varit stängd de senaste åren. Måste fota den någon gång. På hemvägen cyklade jag förbi en kompis som jobbar som vakt och vi snackade ett tag innan det bar av hem för dusch och middag. Men det bästa av allt på dagen är nu när jag tittar på cykeldatorn: Trippdistans: 101,42 km, Tripptid: 3:19:51, Rullsnitt: 30,44 km/h. Jag kan hålla ett rullsnitt på över trettio i tio mil utan en meter på rulle! Iofs med tre stopp, ehmm...

Av Staffan - 7 maj 2008 19:56

Kom att tänka på att nästa söndag är Roslagsvåren, ett 135 km långt motionslopp jag tänkte köra som laddning inför VR. Har lite halvt om halvt bestämt mig för att köra ett försök till uppladdning inför den för att se dels om jag får någon kläm på cykelladdning och dels för att försöka ta i lite under Roslagsvåren. Följaktligen blir det ett tömningspass på onsdag om en vecka, ett kortare löppass på torsdag med några jobbarkompisar, vila fredag och en 20-30 min spinntur på lördag. Till det ska jag också ladda glykogendepåerna ordentligt.

Idag har det varit lugnt på träningsfronten och det enda som gjorts efter cykelpendlingen är 30 min pulsstyrka på min yogamatta. Istället har jag hunnit både handla, tvätta, laga mat (makaroner och korv) och diska. Har dessutom köpt en bok som jag tänkte lägga mig med så snart tvättandet är färdigt. Cykeln behöver tvättas men det får nog vänta till i övermorgon som är vilodag. Skönt med lite slappartid ibland också.

Av Staffan - 6 maj 2008 20:59

Idag passerade jag båda dessa för mig smått magiska gränser. På mindre än två månader. För den matematiskt inte helt handikappade kan det enkelt räknas ut ett totalt rullsnitt på 25 km/h (en aning drygt det om man ska vara petnoga med vad som står på cykeldatorn). Inte direkt något vansinnigt högt tal men med dagens sjumila med rullsnitt på 29,2 km/h går det iaf att konstatera att det går åt rätt håll. Eftersom jag ligger och puttrar på dessa hastigheter själv bådar det rätt gott, bara jag hittar grupper på VR. Fast där är min starttid rätt jobbig, 20:58 har jag för mig. I september när vi anmälde oss var jag glad för den, nu känns det lite tyngre eftersom risken blir stor att jag kommer få ligga och puttra ensam vilket jag då rakt inte vill. Vore extremt trevligt om jag mot förmodan kunde hitta sub 11 och sub 10-grupper som startade en sådär 21:00. Chansen till det bedöms som: "slim to none". Men det vore najs att lägga sig i baksuget i en hastighet man själv skulle storkna av efter bara ett par tre mil. Om man inte pallar trycket är det ju bara att släppa och vänta på en lugnare skjuts. Försöker i övrigt slå undan alla tankar om tid. Jag ska försöka förbereda mig så gott jag någonsin kan och sedan ska jag göra mitt allra bästa. Lyckas jag med båda dessa påståenden är det svårt att vara missnöjd, även om timmarna kryper iväg.

Av Staffan - 5 maj 2008 20:49

Idag kände jag att det var läge att bryta cykelmonotonin och köra backintervallöpning istället. Cyklade hem från jobbet och bytte till löparoutfit och tog sedan hybriden till Bruket. Eftersom uppvärmningen klarades av redan på vägen var det bara att ge sig på 5x58 fallmeter med en lutning på dryga 20 grader. Bet bra trots den korta sträckan. Ska nog ge mig på den backen fler gånger fast längsmed en kam som går uppför med mycket svagare stigning, kanske 6-7 grader istället för 20. Bestämde mig i samma veva för att det nog är dags att sälja hybridhojen. Den ger mig ingen cykelglädje längre eftersom jag känner att jag inte kan ta i som jag vill på den. Vore däremot kul att ha en cyclocross men det får bli någon annan gång tror jag.

Av Staffan - 4 maj 2008 17:24

Idag kördes en 75 km lång cykeltur med inte mindre än två stopp längre än 30 min. Kanske inte världens bästa träning direkt men trevligt i vårskenet och att inte cykla ensam. Med ett rullsnitt på under 25 km/h och en snittpuls runt 65 % HR max var jag dock så pass fräsch efteråt att jag bestämde mig för att köra en temposträcka själv. Dessutom hade jag sett fram emot en stor middagslasagne men kände mig inte hungrig. Träning brukar dock lösa detta så det blev Lennartsnäs ToR och mitt rullsnitt på den drygt 36 km långa sträckan landade på 32,28 km/h! Ja jävlar i min låda, nu cyklar jag ifrån polisen nästan.

Veckoresultat

Total träningstid: 24:46 h

Varav cykling: 24:46 h

Total distans: 652 km

Av Staffan - 3 maj 2008 14:41

Efter gårdagens vilodag körde jag idag en tiomilare med ett rullsnitt på 28,9 km/h utan att ens känna mig alltför sliten nu efteråt. Så nu e jag tillbaka på banan. Rubriken är för övrigt lånad från en textrad från en låt som jag lyssnat på repeat idag när jag mellan Vallentuna och Upplands Väsby jagade en EU-moppe. Föraren körde mellan 35-40 km/h och det var precis så att jag hängde med men för snabbt för att jag skulle kunna lägga mig på rulle. Varje gång jag kom nära gasade han på lite extra (bastard) och ett par km före Upplands Väsby hade jag en puls över 180 och var tvungen att ge mig. En minut senare svänger han in på en cykelväg så jag kom iaf först till UV. :D

För att gå tillbaka till musik så har jag numera laddat mp3-spelaren med en massa musik jag tycker är passande att cykla till.

Stratovarius - Eternity ("Take me there on the wheels of eternity", rubriken)

Growling Mad Scientists - Rounders ("Round and round and round and round and round...")

Limp Bizkit - Rollin' ("Keep rollin'!")

Stratovarius - At the speed of light (nästan)

Megadeth - A secret place (cyklingen är mitt "smultronställe")

Growling Mad Scientists - Slingshot (It's OOOON!)

Men framförallt:

E-type - This is the way

This is the way I wanna live

Av Staffan - 3 maj 2008 00:01

Satt och läste några bloggar tillhörande ett par förebilder för mig. Ena cyklade Bålsta-Rättvik för att träna däruppe och andra tränar i Karlstad och när han är färdig så ska han cykla hem till Stockholm. Jag vet att om man jämför egen ansträngningsgrad och förmåga så är det kanske jämförbart men det är inte utan att gårdagens femtonmilare har bleknat lite.

För att komma med något positivt har jag bestämt mig för att det är dags att fixa lite bilder till sidan så snart kan alla som är intresserade få se både hur snygg min cykel är och hur urläcker jag faktiskt är i tajt lycra och blöjbyxor.

Ytterligare en sak är att jag anmält mig till Roslagsvåren där målet är att köra de 135 kilometrarna i fullt ös. Konceptet är att hitta någon som är lite snabbare än mig och lägga mig på rulle. Tanken är att få en fingervisning i hur VR kan arta sig och se till att jag inte sätter för höga mål på tid. Snittar jag Roslagsvåren på 27,5 km/h är det orimligt att tro att VR ska gå på samma snitt. Vet faktiskt inte vart jag ligger. Vet att jag på en bra dag kan snitta 30 km/h i 61-62 km ensamkörning. Lyckas jag ligga på rulle får jag hjälp men sen är det mer än dubbla sträckan. Så, för att slippa spekulera alltför mycket inför VR ska jag helt enkelt testa och se.

Av Staffan - 2 maj 2008 21:25

De senaste dagarna har jag inte skrivit något men jag kan säga att jag fram till idag har cyklat en himla massa timmar och en himla massa mil, 41 stycken den här veckan. Som den glada amatör man är så var det svårt att undvika att jag på Valborg passerade 200 cyklade mil på racern. Inte illa för att ha ägt cykeln 50 dagar, speciellt inte eftersom snöslask gjorde det omöjligt att cykla nästan 10 av dem. Igår körde jag min hittills längsta tur, 151 km. Idag är jag dock strandad på grund av en viss svullnad. Hade den redan igår morse men då ignorerade jag den, fast det visade sig att den inte uppskattar att bli ignorerad. Nu hoppas jag bara på att det ska gå ner så jag kan köra imorgon. Musklerna känns dock helt okej så det är väl egentligen bara en härdningsfråga. Eventuellt ny sadel och sadelstolpe. Kan vara värt det eftersom jag hittills suttit 88 timmar i sadeln, något som kan jämföras med att jag bara kommer ihåg ett tillfälle jag suttit i soffan under samma period och det var kanske två timmar.

Gårdagkvällen spenderades med att titta på när andra grillade i ett ärligt försök till att vara social. Idag har jag varit ledig och suttit klistrad framför filmen "Stardust". Sällan har en film tilltalat mig så mycket. Sist tror jag var "Dragonheart" och det var för över tio år sedan. Romantisk och drömmande som jag vet inte vad. Svårt att sätta ord på det. Trollbunden. Åsså satte den fingret på min syn på romantik rätt ordentligt. Tror jag har lite höga krav vad gällande den biten. Jag vill också flyga med ett magiskt luftskepp och i skenet av tända ljus dansa med en himmelsk kvinna som bokstavligen skiner av lycka i min närhet. Allt mindre än det känns ofullständigt. Äsch, det kanske bara är vårkänslorna som spökar. Ska iaf köpa filmen.