Alla inlägg under mars 2008

Av Staffan - 31 mars 2008 21:29

Efter att misstroget tittat i kalendern både en och två gånger samt räknat noga noga på knogarna har jag kommit fram till att det nog ändå är 31 dagar i mars. Det betyder att jag kan räkna med dagens 2:45 h cykling på mars månad.


Total träningstid mars, korrekt version: 52:52 h

Av Staffan - 30 mars 2008 22:06

Veckoresultat

Total träningstid: 15:26 h

Varav cykling: 5:20 h

Varav spinning: 4:35 h


Total träningstid mars: 50:07 h


Nu är jag mör!

Av Staffan - 29 mars 2008 17:04

Idag blev det då äntligen lite riktig cykling av! Bålsta ToR var planen och också vad som genomfördes. Världens medvind på vägen dit, Maxade i 48 km/h i svagt motlut! På vägen hem gick det såklart inte alls lika snabbt men nästan direkt hittade jag en annan motionär på vägen. Han skulle till Kungsängen så den sträckan turades vi om att dra så jag fick öva på att ligga på rulle också. Fick dessutom några tips på träningsupplägg inför VR. Det han rekommenderade var iofs samma saker som jag planerat att göra ändå men det är bra att höra från någon som cyklat i tio år. Strax efter vi splittade upp oss träffade jag dessutom ett utländskt par (utbytesstudenter misstänker jag) som lite oroligt frågade efter vägen till Uppsala. Hehe, de flesta skulle väl idiotförklara någon som kom med en sån fråga när det handlar om fem-sex mil, så det var rätt tydligt att de tyckte det var skönt att någon på landsvägscykel kom förbi. Svårt att idiotförklara några som ska cykla 6 mil när man själv är ute och träningscyklar drygt det. De skulle ju iaf till Uppsala, jag cyklade bara till Bålsta för att cykla hem igen. Sen hade de väl inte världens bästa cyklar för ändamålet men jaja. Föreslog iaf vägen via Bro-Sigtuna (Rotebroleden är inte kul att cykla på).


Total aktiv cykeltid: 2:48 h

Maxpuls: 177

Snittpuls: 144


Kvällen spenderas i chokladens och jordnötsringarnas tecken. Jag är verkligen hemsk! :)


P.S Trots segheten igår kom jag igång och körde ett styrkepass hemma (typ armhävningar, situps, triceps, etc). 6x3 ihopflätade tre och tre för att få det att gå undan och få upp pulsen lite, plus några solhälsningar innan. Totaltid: 30 min. Lite duktig är jag ändå.

Av Staffan - 28 mars 2008 19:40

Skulle köra löpintervaller och styrka idag. Började med att jag inte orkade åka till gymmet före jobbet. Styrketräningen motiverar alltför dåligt och min pliktkänsla är alltför begränsad i detta fall. Efter jobbet bestämde jag mig för att köra intervallträningen först och sedan styrketräna. Riiiight... Uppvärmning och sedan 5x1000 m i 4:00-tempo. Kände att jag kanske kunde klämma en till och körde därpå en tusing till som tog mellan 4:05-4:10 (inte full koll). Maxade i 191 i puls! Efter den sista tusingen var jag ordentligt sliten så jag gjorde en så god nedjogg som möjligt är när pulsen ligger över 160 fast man knappt joggar, fick gå en del också. Totaltid en timme. Efter det var jag inte i form för någon styrketräning alls. Istället blev det att sitta och pusta ut i några minuter och sedan stretcha ordentligt. Om sanningen ska fram är jag inte sugen på att ställa mig och köra styrkeövningar nu heller så risken är att det inte blir något alls.


Jag vet att om jag ska få upp farten i löpningen så är det lämpligt att göra sig av med den lilla kulmagen jag har. Men jag vet inte om jag är motiverad till sådana fasoner just nu. Träna mycket, äta mycket är min melodi. Äta mycket är minst lika roligt som att träna mycket. Jag vet att om jag åt mer normalt skulle jag antagligen ha rutor på magen just nu. Fast det uppvägs med att jag vet att jag nog vägt över 100 kilo om jag inte tränade som jag gör så vaddå.


Slutligen har jag läst i tidningen att det nu ska bli varmare igen. Tjohoo, cykling! 

Av Staffan - 27 mars 2008 20:51

Glömde pulsklocka och simglasögon hemma imorse när jag skulle iväg till simhallen. Vidare glömde jag extrahanduken på jobbet. Det blev alltså 45 min simning utan teknik och 90 min spinning utan pulskoll. Turligt nog glömde jag iaf inte badbyxor (men de glömde jag på jobbet sen) eller cykelkläder och jag hade det stora nöjet att inviga SPD-skorna. Stor skillnad! Fästena är ju helt klart lite rangliga i jämförelse med SPD-SL men de är ju gjorda för mountainbikes och då kan man inte ha samma stenhårda grep som landsvägscyklister har den stora förmånen att ha.


Det blir rätt tunga dagar när man jobbar heltid och tränar både före och efter jobbet. Iväg klockan kvart över sex på morgonen och tillbaka halv nio på kvällen. Men jag vill inte ställa mig i startfållan på VR och känna att jag nog borde ha tränat mer!

Av Staffan - 26 mars 2008 20:30

Passade på att sticka till cykloteket idag och handla skor med spd-fäste, nya cykelbyxor och lite annat. Följaktligen sitter jag och har lite pengaångest. Nåväl, träningsprylar är väl att se som en nödvändig utgift.


Helt Off Topic har jag hamnat lite i en Nightwish-period. Den nya sångerskan har verkligen satt sig på min hjärna. Okej för att hårdrock och opera var en ganska unik kombination men tunga hårdrocksriff tillsammans med en poptjejs sockersöta stämma är nog än mer unikt. Kan bara tipsa att söka på youtube och överväga ett inköp om musiken behagar. Bra träningsmusik!

Av Staffan - 25 mars 2008 20:24

Med tanke på snön som ligger vit ute är det kanske inte så mycket att jämföra egentligen men det är ändå en sak jag stör mig på vad gällande spinning. Det är ju ALDRIG "nerförsbacke"! Det är uppför två tredjedelar av passet och på platten resterande del. Poängen med uppförsbackar är ju att de brukar matchas med motsvarande nerförsbackar. En annan sak är att spinninginstruktörerna, som oavsett pass alla verkar vara korta tjejer med hår ner till svanken, alla gör sitt bästa för att beskriva den "väg" man cyklar på. Inget fel med det egentligen men vilka otroliga dystopier de målar upp. Det är uppför, motvind och lerigt hela tiden. Jag menar, om man nu ska fantisera ihop något som är motiverande så skulle jag aldrig någonsin nämna vare sig uppförsbackar, motvind, eller ens ett gruskorn på vägen. Näe, tänk dig istället en försommardag ute på landet. Du ligger ensam eller med vänner på en underbar asfaltsväg utan en enda bil. Det är medvind och utan att ens ta i ligger du i 30 km/h. Dags att lägga sig i 40! Det är motivation! Sol, sommarsverige och fartglädje motiverar mig mer än lera och motvind.


Har hursomhelst kört tre pass idag. Ett före jobbet och sedan dubbla pass direkt efter. Cirka 2:15 h, exklusive de obligatoriska stretchövningarna efteråt. Försöker vara extra noga med framsidan av låren för att komma tillrätta med knäna. Fast det är synd att klaga eftersom kroppen känns efter sex dagars träning med flera dagar med över två timmars träningstid. Imorgon är tänkt som vilodag, men kroppen känns egentligen inte så sliten.

Av Staffan - 24 mars 2008 16:56

Tre timmar på varandra följande träning idag, ett starkt avslut på långhelgen. Crosstrainer, spinning och löpning. Kroppen känns därefter men det är faktiskt inte så farligt. Har precis käkat massa köttfärssås och spaghetti och har nu öppnat en påse jordnötsringar och en stor Coca Cola Zero så livet känns rätt bra, trots att det inte blivit en enda meter cykling under påsken. Fokus den här veckan kommer vara spinning och att om det blir barmark köra utomhuspass.

Ovido - Quiz & Flashcards