Direktlänk till inlägg 14 september 2008

Rave

Av Staffan - 14 september 2008 21:50

Far min tränar också en del. Så länge jag kan minnas har han joggat på helgerna och kört Friskis & Svettis-pass flera vardagar i veckan. När jag var yngre försökte han få med mig på jympapass, något som fallerade miserabelt då jympa VERKLIGEN inte var eller är min grej. Men löpningen var jag däremot sugen på. Det fanns en tid då jag drömde om att klara milen som farsan. :) Hur som, han är numera 63 bast och har en standardsträcka runt Säbysjön som han kör som ska blivit uppmätt av Friskis & Svettis som en mil. Brukade köra den på runt 58 minuter, vilket inte kan räknas som fy skam för någon i hans ålder som aldrig tävlar. Men igår, lördag, ringde han medbudskapet att han kört spåret på 55 blankt. Å idag ringde han återigen för att meddela att han filat bort ytterligare 40 sekunder på den tiden! Inte dåligt måste jag säga, och inspirerande som inte mycket annat. Själv hade jag haft en slö vecka medtvå vilodagar och ätit alldeles för mycket Lasagne och chips lördag kväll, fastnat framför datorn, sovit för lite och sedan haft sconesfrukost. Utan att ha hört om farsans runda hade det på sin höjd blivit 45 min lugn simning idag. Nu bestämde jag istället att jag skulle köra farsans mil på tid. Mitt rekord på den sträckan var runt 46:40 och satt förra året. Gjorde ett försök på att ta milen sub 45 min på löpband i våras vilket misslyckades då jag råkade stänga av bandet med 2 km kvar. Med hastigheten jag höll skulle jag precis missa 45 min. Sedan dess har jag hållt mig undan från milen då ett nytt resultat över 45 min bara skulle göra mig besviken. Men nu kände jag att jag gjort en del framsteg och att det faktiskt vore möjligt att klara mig under 45 min. Abret var att magen var full av mat men jag tänkte att det skulle nog hålla ändå om jag väntade ett par timmar. När det var dags tog jag på mig mina snabbspringarskor, shorts och tritoppen, trots det kalla vädret. Målet var att köra hårt så då skulle jag bli varm ändå. Började med att jogga ut till starten riktigt långsamt och höll på att förfrysa mig i samband. Väl där nollställde jag klockan och sen bar det av i ett makalöst tempo. Målet var ursprungligen att köra negativ split men kylan gjorde att jag ändrade om och gick ut med fullt på en gång. Tanken var att köra ett tempo sub 4:30 min/km så länge det gick. Undan gick det också, kikade på pulsklockan då och då och såg att mitt tempo snarare låg runt 4:10-4:15 min/km. Vid 3 km började jag känna av att magen nog inte var så glad över tempot, vid 5 km började jag tvivla lite på hur det skulle gå och vid 6 km var magen i sådant olag att jag var slog av något på farten något. Vid 7 km låg jag i kanske 4:30 tempo men bestämde mig då för att köra enligt principen bära eller brista. Med 2 km kvar gick jag flat-out och körde de sista återstående kilometrarna sub 4 min/km. Passerade målet på tiden 40:13!!! Min pulsklocka hävdade dock att jag hade 500 meter kvar på milen så jag körde de också, totaltid på 42:15. Därefter var det tvärstopp. Illamående och med en mage som hatade mig linkade jag långsamt hem. Tyvärr blev inte magen bättre utan istället bra mycket sämre. Kvällens planer fick ställas in för att istället spenderas på toaletten. Till slut kändes det som att jag var seriöst magsjuk. Skakningar och feberkänsla på det. När jag till slut insåg att jag var alldeles kall i ansiktet och såg en likblek kopia av mig själv spegeln insåg jag att ryggläge var nog det enda som gällde. Låg blick stilla i två timmar innan jag vågade röra på mig igen. Nu är det bra mycket bättre. Visst, det känns som någon gröpt ur magen med en glasskopa men feber, illamående och rännskitan är borta. Snacka om att det kostar att ligga på topp. Har inte fått i mig någon middag tyvärr, inget efter träningen utom två munnar vatten. Ska jobba på det nu. Kontentan är iaf att jag är bra mycket snabbare nu. Huruvida jag ska lita på sträckan eller min fotpod vet jag inte, ska kontrollera på en karta någon gång. Men spontant känns det som att fotpoden kan visa en aning fel när man tar ut stegen på ett helt annat sätt än under långpassen. Faktum kvarstår att jag har sänkt mitt personbästa på aktuellt spår från 46:40-nånting till 40:13. Om det var värt det? Hmm, jag tycker nog det men man kanske skulle ta och planera in sånt här lite bättre i fortsättningen...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Staffan - 23 december 2008 23:25

God jul på er alla! Akta er för juleköttbullarna, de är farligt goda....

Av Staffan - 23 december 2008 10:52

Jahapp, började det nya träningsåret med att sluta blogga. Träningen fortsatte iaf, numera i regi av Stockholm City Triathlon. Har gått nybörjarkursen och är nu fullblodsmedlem. Vi har haft testdag och jag har visat framfötterna med ett dubbelpass sp...

Av Staffan - 11 oktober 2008 18:04

Så här kan jag förstås också dansa.  

Av Staffan - 11 oktober 2008 17:46

Hurra! Lagom tills man vant sig vid att bara lata sig är det så dags att smyga igång träningen igen. Mjukstart idag i bassängen, 2000 meter utan stress. Resten av dagen har gått åt till att snora och nysa, hurra för klorvatten! Mer än så blev det int...

Av Staffan - 10 oktober 2008 19:31

Nedräkning pågår för fullt. I väntan har jag hittat Heavy Metals svar på Happy Hardcore.     ...

Ovido - Quiz & Flashcards