Direktlänk till inlägg 28 september 2008

2008 års träningssäsong

Av Staffan - 28 september 2008 15:13

Igår var det säsongsfinal i och med Lidingöloppet. Fick sällskap nästan hela sträckan av en kompissom hamnat i samma startgrupp. Jag låg och bromsade hela första milen, släppte upp tempot på andra och gjorde mitt bästa för att ligga i under tredje. Toppenväder gjorde att löpningen kunde ske i korta löpartights och t-shirt. Efter ungefär halva sträckan började det kännas lite under fötterna, det blev ett par blåsor av alla uppförs- och utförsbackar. Framförallt var det stelheten i vader och framsida av lår som gjorde att jag inte kunde hålla riktigt samma tempo den sista milen. Tiden blev 2:53:09, vilket jag får vara nöjd med. Sänkning på 20 min sen förra året. Egentligen vill man ju att det skulle gått lite snabbare men det är så lätt att glömma bort hur backigt det stundom faktiskt är.


Så för att sammanfatta min första seriösa träningssäsong:

7:57:40 på Öppet Spår

10:58 på Vätternrundan

1:19:17 på Vansbrosimmet, sänkning med 0:34:44

2:10:34 på Ett Varv Silverman

2:53:09 på Lidingöloppet, sänkning med 0:20:35


Köpte pulsklocka i februari och har sedan den 15/2 loggat 406 tränings- och tävlingstimmar på den. Simträningstid och styrketräningsdito tillkommer, även om det inte handlar om särskillt många extra timmar. Tror att det är Stadiums reklam som går med sloganen "Slösa energi". Ska man tro min pulsklockas uppgift om 265 738 spenderade kcal borde jag kvala, men jag har samtidigt aldrig ätit så mycket som jag gör nu.


Köpte min landsvägscykel i mars och har sedan dess loggat 7 545 km i sadeln. Har flyttat fram gränserna ett par hack vad gällande både tempo och distans.


Har också köpt ett par lätta tävlingsskor som visade vad de gick för när jag testade farsans milspår i maxfart. 40:13, en sänkning av personbästa på samma sträcka på över fem minuter.


Så nu är det då dags att ha de där två träningsfria veckorna. Men trots att benen är trötta och fötterna slitna så spritter det i träningsnerverna. Har börjat planera inför höstens. Mest inför skidträningen faktiskt eftersom den innebär en del resande/semester. Inte för inte har jag ju varit utan semester i sommar. Nu ska här åkas skidor och mysas i fjällen, så snart snön kommer.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Staffan - 23 december 2008 23:25

God jul på er alla! Akta er för juleköttbullarna, de är farligt goda....

Av Staffan - 23 december 2008 10:52

Jahapp, började det nya träningsåret med att sluta blogga. Träningen fortsatte iaf, numera i regi av Stockholm City Triathlon. Har gått nybörjarkursen och är nu fullblodsmedlem. Vi har haft testdag och jag har visat framfötterna med ett dubbelpass sp...

Av Staffan - 11 oktober 2008 18:04

Så här kan jag förstås också dansa.  

Av Staffan - 11 oktober 2008 17:46

Hurra! Lagom tills man vant sig vid att bara lata sig är det så dags att smyga igång träningen igen. Mjukstart idag i bassängen, 2000 meter utan stress. Resten av dagen har gått åt till att snora och nysa, hurra för klorvatten! Mer än så blev det int...

Av Staffan - 10 oktober 2008 19:31

Nedräkning pågår för fullt. I väntan har jag hittat Heavy Metals svar på Happy Hardcore.     ...

Ovido - Quiz & Flashcards