Alla inlägg under juni 2008

Av Staffan - 30 juni 2008 21:21

Just nu går motivationen upp och ner i en takt som gör att jag kan vara totalt omotiverad fyrtioelva gånger om dagen. Lyckligtvis innebär det att man kan vara motiverad lika många gånger om dagen och bara man kommer ut just då går det ju vägen. Idag blev det först lite träning på jobbet när en jobbarkompis visade hur man tar ett par hundra kilo i benpress. Själv visade jag hur man springer 5x800 meter i negativ split med start på 4:00-tempo. Sista intervallen gick väl i 3:40-tempo så det var ju ingen vansinnigt lysande uppvisning men det kändes ändå som att allt var på plats, förutom magen som inte alls var glad över tempot. Den stackaren har vant sig vid pulszon 3 och gillar inget däröver. Maxpulsen för sista intervallen blev 186 vilket var 5 slag under vad som är en godkänd maxansträngning. Men det var verkligen SKITJOBBIGT ändå!


Efter jobbet blev det också en simtur i Mälaren tillsammans med fröken hård där jag visade upp mina otroliga utterkunskaper och hur jag kunde crawla nästan 25 meter utan att dra in alltför mycket vatten i lungorna. Dessutom testades mitt hemliga/halkiga vapen med framgång, helt klart lättare att få av sig våtdräkten än förra gången. Egentligen behöver jag nog en mer anpassad våtdräkt men prislappen fick avgöra i det här skedet. Simturen avslutades med det mest somriga jag för tillfället kan komma att tänka på. Tvätta håret i sjön! Nu sitter jag här efter fyra jordnötsmackor och med min andra kopp grönt chai och funderar på varför det inte är obligatorisk semester i tio veckor för alla över sommaren.

Av Staffan - 29 juni 2008 22:10

Blev varken simning eller jordgubbar idag och grillning blev det väl med nöd och näppe. Började imorse med att jag insåg at Görvälns självplock tydligen bytt namn till Upplands-Väsby självplock. Eftersom det Görväln jag känner till ligger i Järfälla blev det lite förvirrat, men det tog ändå tvärtstopp i och med att de ännu inte öppnat för säsongen. I och med det och faktumet att jag inte var så sugen på att simma själv sköts simningen upp eftersom en polare skulle simma inne i stan, på Eriksdalsbadet hade jag fått för mig. Väl på väg in visar det sig dock att han tänkte simma på Hellasgården. Extremt frusen och ingen våtdräkt = no go. Blev iaf att köpa ett par räserskor på Löplabbet. Perfekt att ha till när det ska gå undan lite och skönt att växla mellan. Fick dock i princip tjata mig till dem. Expediten (som i övrigt var både sockersöt och hade dreads, en bra och ganska ovanlig kombo) var rätt osugen på att sälja dem till mig eftersom de var tävlingsskor. Snacka om att bli nertagen till jorden... Nåväl, till saken hör väl också att jag överpronerar på höger fot och de lätta skorna givetvis inte är uppbyggda för detta. Blev till slut en bra kompromiss så nu har jag ett par apsnygga skor som dessutom ser skitkonstiga ut. Men framförallt så motverkar de min pronation en del och känns fortfarande riktigt snabba.


Hann också med 15 km i 5:25-tempo idag, givetvis med de gamla långdistansskorna. Pulsen låg lite väl högt men det är väl inte mer än att vänta då jag inte sprungit ordentligt sen i höstas. Måste börja öka på distanserna rätt snart. 20-25 km borde inte vara några problem och tanken är att hinna med en 35 km innan Lidingö. Lite backträning på det så blir det kalasbra.

Av Staffan - 28 juni 2008 22:03

Idag blev det iaf lite mer seriös träning. 139 km som avverkades sub 4:30 h, således ett rullsnitt på 31 km/h. Turen var uppdelad på två delar eftersom jag var och hälsade på en kompis i Enköping. Väl där blev himlen lila, åskan började gå och det haglade isflak (nästan). Okej för att man inte bör vara så kinkig med väder under träning men det finns ju gränser. Hade antagligen cyklat av vägen av smärta, eller åtminstone varit lila själv vid det här laget. Cyklade iaf iväg när det blev en öppning och fick ligga på utav bara den för att undvika ett nytt lila åskväder som var på väg in från sidan.


Gårdagskvällen spenderades för övrigt på Grönan och var riktigt trevlig. Skoj med nöjesparker även om det kanske inte åktes mer än lagom mycket. Roligast var Jetline och läskigast var såklart katapulten. Vilda musen (vilket för övrigt är ett väldigt kul namn) var en del läskiga svängar i när banan inte lutar inåt i svängarna. Sen så är ju lustiga huset en klassiker förstås. Blev väl inte så mycket mer. Jo, vann en uppblåsbar plasthammare som jag gick runt och irriterade de andra med. Mycket humor men bra mycket snällare än den hammare som långdistansare ofta stiftat bekantskap med. För egen del lös den senare med sin frånvaro idag så pass att det hade varit kul att hitta på något mer ikväll men tyvärr blev det inget av de planerna. Imorgon ska det förhoppningsvis bli lite simning, lite jordgubbar och lite grillning.


PLUR

Av Staffan - 26 juni 2008 22:07

Känslan av att gå på tomgång fortsätter. 60 min träning idag, väldigt svensson. Imorgon ingen träning igen. Ännu mer Svensson. "Man ska inte träna två dagar i rad" och 99 andra ursäkter som bara är skitsnack... Ska eventuellt en sväng till Enköping på lördag iaf. Vore bra att få in åtminstone ett rimligt pass den här veckan. Aptiten är iaf tillbaka och idag snurrade det inte lika mycket så det finns ju hopp om livet. Fortfarande känns det som att jag missar något. Försöker villt klura ut vad det är. En idé är att kvällen spenderats framför pianot i alltför hög utsträckning och den tänkta diskningen avstannat. Toner från Metallica i ett berg av smutsig disk.


Jävla Thomas Ledin att stressa mig!

Av Staffan - 25 juni 2008 22:56

Påtvingad vilodag idag igen. Är aldeles yr och fattar inte varför. På jobbet har vi en träningstimme i veckan som jag tänkte ta ut idag men jag hann helt enkelt inte och sedan var jag på tok för snurrig för att göra något. Aptiten e också borta, sitter och tvingar i mig mackor nu bara för att jag vet att jag måste äta. Mår dessutom lite illa. På söndag går min tidsfrist för transitionsveckorna ut och då ska jag minsann in i basträning igen. Just nu känns det oöverstigligt.


För att vara muntra upp mig själv så har jag ett hemligt vapen för att komma ur våtdräkten att införskaffa. Fanns i ekonomipack också, utmärkt! Tyvärr finns det ett som är vattenbaserat och ett som är 100 % silikon och jag vet inte vilken modell som ger bäst glid för en våtdräkt. Måste nog in på ett apotek och fråga...

Av Staffan - 24 juni 2008 20:25

Blev ensam idag på grund av lite olyckliga omständigheter (stukningar och sjukdomar). Det där med att slita ut sina träningspolare känns nästan lite obehagligt även om jag verkligen inte är skyldig till vare sig det ena eller det andra. Nåväl, träning måste det bli även om det går på lågvarv just nu. Simma måste jag ju och eftersom den lokala simhallen planerar så att de stänger veckan efter Vätternrundan och har stängt till dagen efter Vansbro, så fickdet bli att simma i Mälaren. Eftersom jag då måste cykla dit och hem var det rätt lätt att lägga till lite löpning.


Triathlonpass! I ministuk förvisso med typ 20-25 min av varje gren men nu gällde det transitionerna så det gjorde inte så mycket. Cyklade först lugnt ut och svidade om och simmade i drygt 20 min. Kraftig vind och halvmeterhöga vågor som tornade upp ännu mer och bröt vid stranden gjorde att det kändes som att man simmade i Atlanten och inte Mälaren. Sen upp i T1...


Ja, alltså hur fan ska man kunna få av sig en våtdräkt när man håller på att skratta ihjäl sig? På väg upp från vattnet försökte jag dra ned dragkedjan men det gick åt helvete och istället höll jag på att stå på huvudet. Tog mig två minuter bara att få ner dragkedjan som hade fastnat på något extremt jobbigt sätt i kardborrebanden. När jag väl fick ner den försökte jag fort och lätt hoppa ur våtdräkten med följden att jag höll på att stå på huvudet igen. Den satt tvärfast över anklarna. Försökte och försökte men ju mer jag ville desto svårare var det. När jag till slut fick av våtdräkten ville inte cykelkläderna på min blöta kropp. När jag väl kom iväg stannade tiden för min alldeles egna T1 på 7:45 min. Jag hinner 4 km på den tiden om jag cyklar. Nåväl, kraftig medvind hem och toppfart på 64,5 km/h på hemvägen. T2 går bättre men eftersom jag hade mina sjukt sexiga speedos under våtdräkten och sen cykelbyxorna för att slippa handduk/näcka så såg det ut som jag kissat på mig när jag i cykelmundering (minus hjälm) gav mig ut på en 20 min joggingtur efter en dryg minut för att få in cykeln och byta skor. Körde dock enligt principen att om jag ser ut som om det är fullkomligt naturligt så kommer ingen reagera. Å skulle de göra det så har jag ändå hörlurar med hög musik i öronen så jag slipper höra eventuella kommentarer. Gick kalasfint. Nu återladdar jag med B-vitamin och kolhydrater i ölform. Dä ska va gött å leva.


Å ridå!

Av Staffan - 23 juni 2008 20:26

Blev ingen träning idag. Har varit yr hela dagen och drog mitt värsta blodtrycksfall på flera år idag. Svartnade för ögonen och hann precis sätta mig innan jag försvann helt. Spännande. Vette tusan varför men teorier är trötthet, spändhet eller infektion i kroppen. Två av tre är inte direkt optimala för träning så det blev helt enkelt ingen idag. Tanken var ju att hålla inne på träningen även den här veckan så det gör ju inget egentligen men det är lite jobbigt att känna sig liten och svag när man så länge känt sig så stor och stark.


Har också börjat inse att jag nog skulle gagnas av att träna med flera. Utbyte är ju aldrig dumt och dessutom vill jag ju inte slita ut de träningskompisar jag har ju. :P Så om någon känner sig manad... :)

Av Staffan - 22 juni 2008 23:54

Först och främst vill jag vara den första att påpeka att klockan är typ tolv och det är måndag imorgon så vafan gör jag uppe fortfarande? Tyvärr fastnade jag framför Youtube men jag ska snart bättra mig. Dagen idag har spenderats med att leta trikläder och sedan att skämmas för hur stökigt jag har det hemma. Jo, hann med ett litet minibrickpass imorse också. 50 min cykling följt av 10 min löpning. Bara för att känna lite hur det känns att springa direkt på cyklingen, dessutom i cykelkläderna idag. Gick över förväntan men jag inser att jag har svårt att hålla nere tempot på löpningen när det bara handlar om tio minuter. Följaktligen blev det tio minuter på gränsen till pulszon fem eller in i den.


Slutligen vill jag påpeka att jag är barnsligt förtjust i när folk gör om ballader till att sparka något mer. Bättre att träna till liksom.


Listen to your heart (och om pulsen är lägre än 180, öka!)

Ovido - Quiz & Flashcards