Direktlänk till inlägg 19 augusti 2008

Djupa tankar

Av Staffan - 19 augusti 2008 21:50

Blev ingen simning igår. Jag var trött, seg och misärlig fast anledningen till att det inte blev simning var att jag helt enkelt glömt kortet hemma. Istället blev det tidig sänggång som gjorde underverk. Idag har det därför blivit både en timmes backträning på cykeln och en timmes simning, samt jogg till och från den lokala simhallen (2x1,5 km så det är inte långt).


Verkar inte riktigt vara svenskarnas OS det här men jag är iaf jätteglad över två silver i cykling. Jag är också glad över att ha fått se i synnerhet Emma Snowsill visa världen hur hårda triathleter kan vara. Hon sprang den avslutande milen på 33:17. Inklusive segermarsch in mot mål. Vinnaren i damernas 10000 meter (helt slät bana utan en centimer backe) sprang på 29:54. Då med fräscha ben. Efter att ha simmat 1500 meter och cyklat 40 km, sprungit uppför och nerför samt paraderat in mot mål med flaggan i högsta hugg landar hon alltså på 3:23 efter vinnaren i 10000 meter (som dessutom satte nytt olympiskt rekord). Min poäng är att Emma nog skulle kunna gå upp i 10000 meter och plocka medalj. Fast nu vill jag ju inte att hon ska lämna triathlonkarriären för något sådant dumt påhitt och de lär hon nog inte göra. Hon är inte i världsklass, hon definierar den. Hoppas, hoppas att Sveriges bästa triathlet (iaf på olympisk distans) kommer till Stockholm nu och kör Stockholm triathlon så man får se det live och med lite tur inte lika sömndrucken.


Vidare vill jag slänga en liten känga mot allt snack om "den olympiska historiens främsta atlet", Michael Phelps. Fokus ligger på att han tagit åtta olympiska guld i ett och samma OS och ingen har någonsin lyckats med detta förr. MEN! Anledningen att han kan lyckas med denna bedrift är att det finns fyrtioelva tävlingsvarianter för kortdistanssimmare i OS. Att han för just nu är världens bästa simmare på korta distanser fritt och fjäril är helt klart. Att han dessutom behärskar bröst och rygg så pass att han kan vinna medley är också givet. Men distanserna är alla korta och dessutom var tre av gulden inte bara hans utan lagguld. Men jag tycker att det är att förringa alla andra atleter som är med och tävlar i discipliner där det nu inte finns snarlika grenar att ställa upp i. Är man till exempel triathlet finns det bara en distans att välja på, inte fyrtioelva (sen sliter ett tvåtimmarslopp mer än ett på två minuter så man kan nog inte köra åtta discipliner även om det fanns). Är man cyklist finns det ett par grenar, men de är stoor skillnad mellan att till exempel cykla linjelopp och tempolopp. Är man bågskytt, ja då finns det återigen en gren. Egentligen säger jag inget om Phelps utan om att det finns för många kortsimsvarianter. Eller ja, om Phelps vann 10 km öppet vatten, DÅ skulle vi kunna börja snacka om en bred talang. Vann han längdhopp så vore det inte längre något snack om saken, då vore han verkligen historiens störste olympier. Själv tycker jag att han ska satsa på triathlon. Icke-draftingvarianten av den förstås. Då kunde han simma ifrån alla med råge och inte behöva oroa sig för att konkurrenterna ska samköra ikapp honom på cyklingen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Staffan - 23 december 2008 23:25

God jul på er alla! Akta er för juleköttbullarna, de är farligt goda....

Av Staffan - 23 december 2008 10:52

Jahapp, började det nya träningsåret med att sluta blogga. Träningen fortsatte iaf, numera i regi av Stockholm City Triathlon. Har gått nybörjarkursen och är nu fullblodsmedlem. Vi har haft testdag och jag har visat framfötterna med ett dubbelpass sp...

Av Staffan - 11 oktober 2008 18:04

Så här kan jag förstås också dansa.  

Av Staffan - 11 oktober 2008 17:46

Hurra! Lagom tills man vant sig vid att bara lata sig är det så dags att smyga igång träningen igen. Mjukstart idag i bassängen, 2000 meter utan stress. Resten av dagen har gått åt till att snora och nysa, hurra för klorvatten! Mer än så blev det int...

Av Staffan - 10 oktober 2008 19:31

Nedräkning pågår för fullt. I väntan har jag hittat Heavy Metals svar på Happy Hardcore.     ...

Ovido - Quiz & Flashcards