Direktlänk till inlägg 6 augusti 2008

Livsgas

Av Staffan - 6 augusti 2008 22:18

Jag har inte skrivit på några dagar nu så jag vill bara påpeka att jag ännu är vid liv, trots dagens simträning med SPIF. Gjorde mitt bästa för att hänga på vanliga träningen som nu efter Kalmar var betydligt kortare vad gällande distans. Självfallet blev det inte lika långt som de andra men det var iaf återigen bättre än någonsin tidigare. Idag fick vi (kära dagbok) lära oss tekniken bakom övriga simsätt, fjäril, rygg och bröst. Betoning på fjäril då eftersom det minnsann inte bara var jag som inte visste hur man simmade det. Det var jättekul även om jag var långsammast och kippade efter luft efter bara 25 meter. Roligast kanske för att jag för en gångs skull inte kände mig som en total utböling och det minsann även var andra som inte fattade hur man skulle göra. Sen gick vi igenom rygg och bröst och jag kom snabbt fram till att jag sög även inom dessa två stilar. Känns liksom ovant i hela kroppen. Stelt och fel. Träningens avslut och höjdpunkt var 200 meter medley/drunkningstillbud. 50 m fjäril, 50 m rygg, 50 m bröst och slutligen 50 m fritt. 30 m in på fjärilssimmet insåg jag hur mycket jag tar luft för givet. Det är liksom något man bara andas in i den mängd kroppen anser sig behöva det, inga konstigheter, problem eller räkningar att betala. Luft är verkligen grymt att ha tillgång till. Vatten är inte tillnärmelsevis lika tillfredsställande att andas in. Tyvärr var det stundom det enda som fanns att tillgå under mitt första försök någonsin att simma 50 m fjäril i sträck vilket innebar en kännbar syreskuld in på ryggsimmet. Låg och frustade så mycket att jag till hälften glömde bort att simma, än mindre höll koll på bäring. In på bröstsimmet trodde jag att jag skulle få koll på andningen men tji fick jag då jag gick för hårt för mitt syreintag. På frisimmet blev det åtminstone inte värre så jag får vara glad för det men sammantaget så är det en förundransfull Staffan som sitter och funderar på varför i hela världen folk har gjort en sport av något så plågsamt som att inte kunna andas.


Annars har det varít en tuff helg och en extrainsatt vilodag i tisdags på grund av nämnda helg.

Lördag: 14 mil cykel följt av 15 min löpning. 40 min simning på kvällen.

Söndag: Två pass löpning, 27 km på morgonen och 8 km på kvällen.

Måndag: 14 mil cykel. Bonkade med 4 mil kvar. Jättekul att ta sig hem och inställd simning. Men, jag fick andas så mycket jag ville iaf.


Tappade all träningslust i och med måndagen och har med ljus och lykta sökt finna den åter. Har återfunnit fragment men om någon hittar resten kan ni väl mäjla över den.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Staffan - 23 december 2008 23:25

God jul på er alla! Akta er för juleköttbullarna, de är farligt goda....

Av Staffan - 23 december 2008 10:52

Jahapp, började det nya träningsåret med att sluta blogga. Träningen fortsatte iaf, numera i regi av Stockholm City Triathlon. Har gått nybörjarkursen och är nu fullblodsmedlem. Vi har haft testdag och jag har visat framfötterna med ett dubbelpass sp...

Av Staffan - 11 oktober 2008 18:04

Så här kan jag förstås också dansa.  

Av Staffan - 11 oktober 2008 17:46

Hurra! Lagom tills man vant sig vid att bara lata sig är det så dags att smyga igång träningen igen. Mjukstart idag i bassängen, 2000 meter utan stress. Resten av dagen har gått åt till att snora och nysa, hurra för klorvatten! Mer än så blev det int...

Av Staffan - 10 oktober 2008 19:31

Nedräkning pågår för fullt. I väntan har jag hittat Heavy Metals svar på Happy Hardcore.     ...

Ovido - Quiz & Flashcards