Direktlänk till inlägg 1 juni 2008

Med nerverna utanpå

Av Staffan - 1 juni 2008 21:28

Lämnade in cykeln idag för service och reparation, så dagens träning fick bli 75 min lätt distanslöpning. Spenderade faktiskt hela dagen utomhus. Efter löpningen lämnades cykeln in, vidare till Djurgården för att se syrran spela trumpet (Kårsdraget), sen in på Grönan med familj och syskonbarn och se på när de åkte alla attraktioner. Passade på att åka Katapulten en gång också. Åkte fritt fall för två år sedan och det var en ångestladdad upplevelse. Gillade verkligen inte magkänslan. Men eftersom jag hänger alldeles för mycket med fallskärmshoppare är den rädslan dum att ha så tanken är att nöta bort den bit för bit. Katapulten var dessutom riktigt härlig om än påfrestande för mina stackars nerver. Efter Grönan bar det av ut och grilla med några kompisar, vilket var mycket trevligt.


För den som undrar vadan denna extremt aktiva dag utan tid för en stunds reflexion så kan jag ge två anledningar. Först och främst börjar jag på mitt nya jobb imorgon. Dels har jag inte någon vettig semester i sommar (fredagen för VR och en långhelg) och dels är det såklart nervöst att börja på ny kula, vad det än må vara. Den andra delen är att det nu är nära till VR. 12 dagar, snart 11. Vilket betyder att nu går jag in i en lugnare träningsfas. Den träning som ska få mig runt sjön är avklarad och nu återstår att få till de sista nyckelpassen och uppladdningen. Cykeln måste fungera bra, kroppen måste fungera bra och den mentala biten måste också på plats. Jag vet att jag tränat som en gnu vilket gör att det både känns lugnare och mer nervöst. Lugnare för att jag faktiskt tränat järnet för det här, mer nervös eftersom jag vet att folk ser mängden mil jag cyklat och sedan tror att jag ska gå in och köra en sub10 eller något, vilket jag aldrig skulle klara. Tyvärr känner jag av det också men jag måste intala mig själv att det här faktiskt är mitt första år som landsvägscyklist. För tre månader sedan hade jag inte cyklat på en landsvägscykel. För drygt ett år sedan hade jag inte ens en vanlig cykel. Så att tro att tre månaders cykling ska göra underverk är att tro för mycket, även om jag hunnit med 180 cykeltimmar. Hade dessa varit utspridda jämnt över ett år hade det kanske varit annorlunda men nu är det som det är. Nu släpper jag allt vad tider heter på VR och lägger istället upp det så här.


Plan för Vätternrundan

0-150 km      Marschfart runt 125-135 i puls

                    Maxpuls får ej överstiga 153 (MAHR)

150-200 km   Snittpuls på under 145

                    Maxpuls får ej överstiga 158

200-250 km   Snittpuls på under 150

                    Maxpuls får ej överstiga 163

250-300 km   Fritt


Den här planen innebär att det kommer gå riktigt långsamt i uppförsbackar men hellre det än att bränna mig tidigt. Det innebär också att jag måste släppa en klunga om de går för hårt uppför. Att dra syra innan man ens är halvvägs känns som att skjuta sig själv i foten.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Staffan - 23 december 2008 23:25

God jul på er alla! Akta er för juleköttbullarna, de är farligt goda....

Av Staffan - 23 december 2008 10:52

Jahapp, började det nya träningsåret med att sluta blogga. Träningen fortsatte iaf, numera i regi av Stockholm City Triathlon. Har gått nybörjarkursen och är nu fullblodsmedlem. Vi har haft testdag och jag har visat framfötterna med ett dubbelpass sp...

Av Staffan - 11 oktober 2008 18:04

Så här kan jag förstås också dansa.  

Av Staffan - 11 oktober 2008 17:46

Hurra! Lagom tills man vant sig vid att bara lata sig är det så dags att smyga igång träningen igen. Mjukstart idag i bassängen, 2000 meter utan stress. Resten av dagen har gått åt till att snora och nysa, hurra för klorvatten! Mer än så blev det int...

Av Staffan - 10 oktober 2008 19:31

Nedräkning pågår för fullt. I väntan har jag hittat Heavy Metals svar på Happy Hardcore.     ...

Ovido - Quiz & Flashcards